UWAGI

DO WSTĘPNEJ KONCEPCJI PLANOWANEGO PRZEBIEGU LINII KOLEJOWEJ KRAKÓW-MYŚLENICE

Stowarzyszenia Zielone Konary z siedzibą w Krakowie, KRS nr 0000946752 (dalej: Stowarzyszenie) wyraża sprzeciw wobec zaprezentowanej koncepcji, wskazując na:

  1. zasadnicze wątpliwości co do prawidłowości przeprowadzenia postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego, w wyniku którego została zawarta umowa pomiędzy PKP PLK S.A., a konsorcjum BBF Sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”, tj. w wyniku dokonania w dniu 15 grudnia 2023 r. ponownego wyboru jako najkorzystniejszej oferty w/w konsorcjum firm pomimo treści orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 grudnia 2023 r., znak sprawy 3541/23, w którym Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zamawiającemu ponowną ocenę ofert oraz odtajnienie dokumentów w/w konsorcjum firm celem weryfikacji zarzutu rażąco niskiej ceny;

  2. całkowicie zaskakującą zmianę planowanego przebiegu trasy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice w porównaniu do pierwotnie rozważanej trasy przebiegającej przez Siepraw i Świątniki Górne, a który to wariant był oceniany jako niosący więcej korzyści;

  3. brak przeprowadzenia odpowiednio rozpowszechnionego i długotrwałego procesu konsultacji społecznych na terenie gminy Mogilany w celu weryfikacji stopnia poparcia społecznego mieszkańców gminy Mogilany co do przeprowadzenia szlaku połączenia kolejowego w sposób aktualnie wspierany przez Urząd Gminy Mogilany;

  4. niezrozumiałe trasowanie szlaku połączenia kolejowego w sposób istotnie ingerujący w prywatną własność, wymagający znaczącego odsetka wywłaszczeń pod teren przeznaczony na budowę połączenia kolejowego, w tym również na obszarze nowo zainwestowanych nieruchomości prywatnych;

  5. niezrozumiałe trasowanie szlaku połączenia kolejowego poprzez mniejsze miejscowości i wsie na terenie gminy Mogilany w porównaniu do większych ośrodków miejskich na terenie gmin Siepraw i Świątniki Górne, które w większym stopniu uzasadniają uzyskanie bezpośredniego połączenia kolejowego, a które w trakcie konsultacji przeprowadzonych w poprzednich latach na terenie tych gmin organizatorzy tych konsultacji uznawali za preferowane w zakresie możliwych korzyści w porównaniu z wszelkimi innymi wariantami;

  6. niedopuszczalne trasowanie szlaku połączenia kolejowego przez tereny o istotnym bogactwie przyrodniczym, stanowiące ekosystemy dla gatunków chronionych, które w wyniku realizacji planowanej inwestycji w aktualnie rozważanym wariancie ulegną niechybnej degradacji lub zniszczeniu;

  7. brak przeprowadzenia rzetelnych i wiarygodnych badań geologicznych w zakresie możliwości wytyczenia szlaku połączenia kolejowego w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi i mienia, zarówno na etapie realizacji, jak i docelowego użytkowania inwestycji, a to wobec istniejących na obszarze gminy Mogilany aktywnych osuwisk oraz terenów okresowo osuwiskowych;

  8. brak przeprowadzenia jakichkolwiek badań w zakresie wpływu planowanej inwestycji, w aktualnie proponowanym wariancie, na zagadnienia związane z ochroną przeciwpowodziową, w szczególności w zakresie obejmującym możliwą ingerencję realizowanych nasypów lub wykopów i murów oporowych na istniejące cieki wodne;

  9. brak rzetelnej analizy oczekiwanych zysków realizacji inwestycji wobec prognozowanych kosztów, w szczególności w zakresie obejmującym analizę potoków pasażerskich na planowanej trasie, z uwzględnieniem innych, alternatywnych wariantów;

Mając na uwadze powyższe uwagi, imieniem reprezentowanego przeze mnie Stowarzyszenia wnoszę:

  1. o wstrzymanie się w zakresie dalszych czynności związanych z udziałem Gminy Mogilany w planowanym przedsięwzięciu;

  2. o podanie do publicznej wiadomości wszelkich dokumentów, analiz i opracowań merytorycznych, na których Urząd Gminy Mogilany opierał się przystępując do działań związanych z realizacją opisywanej tu inwestycji kolejowej na jej obszarze (poprzez stworzenie dedykowanej zakładki na stronie internetowej Urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej);

  3. o przeprowadzenie pełnego procesu konsultacji społecznych z udziałem mieszkańców gminy Mogilany w sposób zapewniający równoległą analizę porównawczą co najmniej kilku wariantów szlaku połączenia kolejowego;

  4. o przeprowadzenie rzetelnej analizy oczekiwanych zysków z realizacji inwestycji wobec prognozowanych kosztów, w szczególności w zakresie obejmującym analizę potoków pasażerskich na każdym z branych pod uwagę wariantów szlaku połączenia kolejowego;

  5. o dalsze informowanie Stowarzyszenia o wszelkich planowanych spotkaniach, naradach, konsultacjach i wszelkich innych wydarzeniach związanych z przedmiotowym przedsięwzięciem, w których prawnie dopuszczalna jest partycypacja społeczna.